Van de voorzitter – 11 september

0

Afgelopen zaterdag kenden we de start van de najaarscompetitie, zoals deze tegenwoordig heet. Straks na de zaalcompetitie volgt in april de voorjaarscompetitie. De veldcompetitie bestaat dus tegenwoordig uit twee verschillende competities. De resultaten van de najaarscompetitie zijn bepalend voor de indeling van de verschillende klassen in de voorjaarscompetitie. Vereenvoudigd gezegd: eindig je hoog in de stand, dan kom je in de kampioensklasse, eindig je laag, dan kom je in de degradatieklasse. Wil je er meer over weten? Alle trainers, coaches en coördinatoren hebben afgelopen week de PD-regeling ontvangen.

Het was zaterdag een mooie dag met spannende wedstijden. Maar ik wil het dit keer over iets anders hebben. Kortgeleden hebben we de ‘Algemene Spelregels Accommodatie’ bekend gemaakt (klik hier om ze te bekijken op de website). Spelregels bedoeld om duidelijkheid te scheppen en om te zorgen voor het behoud van onze accommodatie en vooral onze vrijwilligers en ons personeel.

Afgelopen zaterdag was ik zelf aanwezig tot en met het sluiten. Het werd mij al snel duidelijk dat het ons niet is gelukt de spelregels na te leven.

  • We hebben de kleedkamers niet gesloten 1,5 uur na de laatste wedstijd.
  • We hebben toch glas meegenomen naar de kleedkamers.
  • We laten toch van alles op de velden achter.
  • We gooien plastic flesjes niet in de daarvoor bestemde container. We ruimen halverwege het veld neergezette statafels, stoelen en parasols niet op.

Nu gaat het hier helemaal niet om onwil! Want toen er aan de nog aanwezige leden werd gevraagd even mee te helpen opruimen, werd dat gewoon gedaan. Het is dus iets anders. Enerzijds omdat we nog niet zover zijn dat ‘samendoen’ volledig ingeburgerd is. Anderzijds zijn we vergeten, dat er bij het opstellen van spelregels in het begin écht sturing en communicatie ‘wie doet wat’ nodig is. Dus dat vraagt een oplossing. Misschien moeten we wel naar een veldbeheerder op zaterdag die dit soort zaken stuurt.

Terug naar het onderdeel Cultuur van Sporting Delta waar ik de laatste weken over geschreven heb. En wat nog niet af is, want deze week voegen we nummer 7 toe:

  • We zijn trots op Sporting Delta en onze sport.

Trots zijn is een gevoel, een positieve emotie. Trots dat je lid bent en meehelpt zodat de ambitie van Sporting Delta gerealiseerd kan worden:

Een vereniging van betekenis zijn voor leden, ouders van jeugdleden, supporters, buurtbewoners en omgeving. Onze leden zijn Sporting Delta en door samen te werken leveren wij de waarde die nodig is om onze doelen te bereiken. Primair zijn die doelen presteren op korfbalgebied, met behoud van sportplezier. Daarnaast willen we een rol spelen op maatschappelijk gebied, als het gaat om onderwijs, zorg en buurt.

Iets wat minder bekend is, zijn de klaverjas-/jokeravonden die inmiddels al vele jaren georganiseerd worden op de vrijdagavonden. De eerstvolgende staat gepland op 22 september a.s. en daarna steeds om de 14 dagen. Deelname is vrij voor iedereen.

Maar er is nog iets te melden. Deze hechte club houdt tijdens de avonden ook een loterij en die bracht het afgelopen seizoen maar liefst € 600 op. Een geweldig resultaat, maar wat het nog mooier maakt, de kaarters hebben dit bedrag gestort als bijdrage voor het nieuwe terrasmeubilair. Namens iedereen bij Sporting Delta: super bedankt!

Peter Bouman

Sporting Delta dat ben jij en daarom geven wij samen waarde en betekenis.